Welkom!

Op mijn blog vind je mijn evolutie,
ervaringen, indrukken, leuke ideeën... op muzisch vlak.

Misschien is dit ook een inspiratiebron voor
jou om muzisch aan de slag te gaan.

Veel plezier!



zaterdag 14 januari 2012

Muzostage in Dworp ( 10 - 13 januari 2012)

Deze week werden we helemaal ondergedompeld in een muzobad. We begonnen met Barbie-rama, een gespeeld door het theatergezelschap Tieret. De sprookjes Doornroosje, Roodkapje, Klein Duimpje, werden verteld, maar in een heel ander jasje, namelijk met Barbiepoppen. Ze gebruikten ook andere poppen zoals, bekpoppen, knuffels... Ik heb echt genoten van deze opvoering.


Als avondactiviteit kregen we nog een toneelstuk te zien. Eigenlijk was het een verzameling van muzische ideeën en niet zozeer een een verhaal met een rode draad. Het toneelstuk maakte ons duidelijk dat je zeer creatief kan zijn in het maken van poppen. Je kan bijvoorbeeld zelf een pop spelen, een spookmasker vouwen en scheuren uit papier, een gezicht maken van een zadel, wasspelden en een kniptang gebruiken als vissen enz. Deze prikkels hebben we meegedragen naar onze workshop voor de kinderen van Sint-Victor, een lagere school in Dworp.


In onze workshop toverden we de kinderen om in poppen. Ze exploreerden de bewegingsmogelijkheden van zelf een pop te zijn en hoe ze andere poppen konden bespelen (marjonet). We leerden hen te focussen wanneer ze een standbeeld speelden. De kinderen beleefden er plezier aan en dat is wat telt.

In de workshop muziek maakten we de geluiden bij een doofstomme film. Ik heb in deze workshop geleerd creatief te zijn met voorwerpen te zoeken die geluid maken. Ik wil dit wel in de praktijk zeker eens uitproberen met mijn (stage)klas.
In de workshop vertellen maakte ik kennis met enkele nieuwe, leuke ideeën. In het eerste luik schreef iedereen een woord op. Deze woorden werden in een doos gestopt en de doos werd doorgegeven in de kring. Telkens nam iemand een woord uit de doos en zo breidde iedereen mee aan een verhaal. In het tweede luik werkten we in groepjes. In het groepje vertelde je een verhaal en daarna koos je uit deze verhalen één verhaal. Eén persoon vertelt aan de grote groep het waargebeurde verhaal, de anderen uit het groepje vertellen een gepersonaliseerd verhaal, maar met dezelfde bones of kapstokwoorden als het waargebeurde verhaal. De grote groep moest de eerlijke persoon (het waargebeurde verhaal) eruit halen. Ik vind dit een leuk idee om dit in de praktijk ook eens te doen!

Muzische elementen
Alle muzische domeinen waren aanwezig!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten