Welkom!

Op mijn blog vind je mijn evolutie,
ervaringen, indrukken, leuke ideeën... op muzisch vlak.

Misschien is dit ook een inspiratiebron voor
jou om muzisch aan de slag te gaan.

Veel plezier!



dinsdag 17 januari 2012

ABC (Art Basics for Children)

Vandaag zijn we naar Brussel getrokken voor een muzische dag in het ABC, Art Basics for Children. Op het eerste zicht ziet dit museum eruit als een gewone bibliotheek, maar na een woordje uitleg weet je dat het meer is dan dit. In het ABC worden er verschillende workshops georganiseerd voor leerlingen, leerkrachten, studenten.... Deze workshops zitten steeds ingebed in een thema, bijvoorbeeld textiel. Vandaag werden deze workshops georganiseerd door de studenten met als IP "Club 174".


Workshop 1: Textiel
Op de tafel stond een doos met verschillende stofjes. Uit deze doos moesten we één stofje kiezen dat bij onzze persoonlijkheid past. Via dit stofje stelden we onszelf voor. Ik koos een bruin, blinkend stukje stof met een bloemenprint, omdat ik van de natuur hou en van de architectuur van Victor Horta. Ik vond dit een leuke kennismaking die ik zeker ook zal gebruiken in mijn verdere loopbaan. Het is een originele manier van kennismaken.

Na deze kennismaking mochten we elkaar mooi maken met alles wat we maar konden vinden. Whitney knoopte een rood sjaaltje op mijn hoofd en een paarse bloemensjaal rond mijn hals. Ik zette een strohoed op Whitney's hoofd en een sjaal met bloemenprint in zwart en wit knoopte ik rond haar hals.

Achter in de zaal stond een ronde tafel met voeldozen. In deze voeldozen zaten enkele soorten stoffen. Het is aan de voelers te ontdekken welke soort stof het is en waar deze stof vandaan komt, bijvoorbeeld: leder komt van de koe.

De laatste opdracht bestond eruit een detail toe te voegen aan een postkaart. Hiervoor gebruikte iedereen naald en draad. Nog een leuk idee om met de kinderen te doen. De postkaart en het detail maken het tot een origineel kunstwerkje.


Workshop 2: Maskers
Het principe van de kennismaking was in deze workshop dezelfde als bij de workshop textiel. Het enige verschil is dat bij deze kennismaking gebruik werd gemaakt van stenen in plaats van restjes stof. We deden ook enkele yoga-oefeningen om onze geest vrij te maken en onze spieren warm te maken.

We maakten kennis met filmboekjes ,"flipbooks". Dit zijn boekjes met een reeks tekningen die een verhaaltje vormen. Als je de blaadjes snel door je vingers laat glijden, dan krijg je een filmpje. Dit vind ik ook een leuk idee om eens met leerlingen te proberen (muzische elementen: beeldopvoeding, drama)

We hebben in deze workshop ook maskers gemaakt op papieren zakken. Per twee kregen we een situatie. De gevoelens in deze situatie moesten we voorstellen op ons masker. We gebruikten hiervoor houtskool en wasco's. Om de tekening te fixeren spoten we haarlak op de tekening. Achteraf hielden we de maskers tegen een lichtbak. Het publiek moest aan de hand van de maskers de situatie raden. Wouter en ik stelden twee mensen voor die verdwaald waren in het winkelcentrum. Iedereen tekende een herkenbaar gezicht. Het uitdagende aan deze opdracht zou zijn dat je iets surrealistisch tekende.

Workshop 3: Gevoelens en de natuur
In deze workshop kwamen we eerst tot rust door onze ogen te sluiten. Daarna mochten we een boom kiezen die het best bij ons past en in de groep vertelden we waarom. In boeken zochten we naar een prent of foto. Aan de hand van deze foto scheurden we een boom uit zwart papier. Deze boom gaf het gevoel van de foto weer. Hierna maakten we met onze bomen, stenen en ander gedroogd materiaal, een Japanse tuin. Ik vind dit een zeer leuk idee om ook eens in de klas uit te proberen. Het is eens iets andere manier van creëren.


Nog enkele ateliers
We bezochten ook nog het houtatelier en het papieratelier. In het houtatelier maakten de kinderen zelf dieren en andere leuke kunstwerkjes. Ze leerden gebruik maken van boren, zagen, lijmpistolen, elektriciteit. Dit is een goed voorbeeld van techniek ingebed in muzo. Ook bezochten we het papieratelier. Hier deed ik ook enkele leuke ideetjes op om met de kinderen te doen. Bijvoorbeeld: de papieren insecten. Eerst vouw je je blad dubbel. Op de vouwlijn schrijf je je naam. Dan knip je je naam uit, maar de vouwlijn laat je intact. Daarna vouw  je je naam open en krijg je een figuur. Meestal lijkt dit op een insect. Je kan het insect een originele naam, kleur, patroon, beweging geven (Muzische elementen: muzisch taalgebruik, beeldopvoeding, bewegingsexpressie).
Ook hing er een bord "Het ABC komt uit de natuur". In het eerste jaar van onze opleiding hebben we eens iets gelijkaardigs gemaakt. In onze omgeving gingen we op zoek naar letters gevormd door muren, boeken, planten enz. Deze letters fotografeerden we en maakten hiermee een slogan (muzische elementen: media, beeldopvoeding, muzisch taalgebruik).
Op de vensterbank zag ik een houten figuurtje staan. Het leek wel een big dat gemaakt was met de letters van zijn naam, ook in andere talen zoals het Frans en het Engels (muzische elementen: beeldopvoeding, muzisch taalgebruik).




"Onze klas is een warme thuis!"

Voor meer info over dit unieke museum: http://www.abc-web.be/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten