Welkom!

Op mijn blog vind je mijn evolutie,
ervaringen, indrukken, leuke ideeën... op muzisch vlak.

Misschien is dit ook een inspiratiebron voor
jou om muzisch aan de slag te gaan.

Veel plezier!



maandag 3 oktober 2011

Tover mee met mij!

Vandaag leerden we goedkope ecoline maken met water en zijdepapier(beeldopvoeding). Je krijgt een leuk tovereffect als je eerst met een kaars of waskrijtje tekent en erna met ecoline over verft. Ook blazen met een rietje in een druppel ecoline geeft toffe effecten. Het voordeel van deze zelfgemaakte 'ecoline' is dat het goedkoop is én het maakt geen blijvende vlekken op kledij. Verven met ecoline is eens iets anders dan verven met plakkaatverf. Je moet er veel minder van gebruiken doordat het veel meer water bevat dan verf en je krijgt er andere effecten mee.
Ik denk eraan om deze prikkels te integreren in mijn stage, zo niet zal ik het in mijn latere carrière zeker eens gebruiken.
Toveren met ecoline door verschillende kleuren te mengen zou ik zeker gebruiken in een les over de kleuren.

Tijdens muziek leerden ze ons een liedje over het circus aan. "Ik heb een toverkrijtje gekregen van de fee. Daar teken ik al weken gekke dieren mee." Hierna volgde de opdracht een niet-bestaand, gek dier te tekenen. Daarna verzonnen we een nieuwe strofe met onze eigen gekke dieren (muzisch taalgebruik):

een olifant met krulstaart
een kuiken met een slurf
een tandenborsteldiertje
en een wesp met snorharen
een beertje met veel veren
een poesje zonder mond
al deze dieren samen die dansen in het rond.

Ik vond dit een leuke opdracht. De dieren dansten in het rond (bewegingsexpressie). Het verzinnen van een nieuwe strofe is niet schriftelijk mogelijk in het eerste leerjaar, maar wel mondeling. Leerlingen leren gericht luisteren naar de lettergrepen van de woorden en het ritme.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten