Welkom!

Op mijn blog vind je mijn evolutie,
ervaringen, indrukken, leuke ideeën... op muzisch vlak.

Misschien is dit ook een inspiratiebron voor
jou om muzisch aan de slag te gaan.

Veel plezier!



zondag 30 oktober 2011

Dieren in de herfst

Tijdens de stage in het eerste leerjaar gaf ik een les beeldopvoeding in het thema "de herfst". Als sfeerschepping las ik het verhaal "de verrassing" van Kikker en Pad voor. Op de achtergrond speelde "L'Autunno" van Antonia Vivaldi. De leerlingen werden ondergedompeld in het thema. Tijdens de fase "waarnemen en verbeelden" toonde ik de leerlingen enkele prenten en beelden van dieren in de herfst. De kinderen kregen de volgende opdracht: "Maak met klei een diertje uit de herfst." Ik toonde de leerlingen hoe ze twee stukken klei met water zorgvuldig aan elkaar konden zetten. Het resultaat was zeer mooi. Toen de leerlingen klaar waren, verdeelde ik ze in kleine groepjes (per 2 of per 3). De leerlingen kregen de opdracht om samen met de andere groepsleden een verhaal te bedenken over de figuurtjes die ze gemaakt hadden. Daarna was er een toonmoment en een korte tentoonstelling van de beeldjes.

Muzische elementen
sfeerschepping (muziek, drama, muzisch taalgebruik)
waarnemen, verbeelden en begeleiden (beeldopvoeding)
vehaal bedenken (muzisch taalgebruik, bewegingsexpressie, drama)

"Eekhoorn" (Faa)

"Muis" (Arno)

"Egel" (Robbe)

"Uil" (Briek)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten