Welkom!

Op mijn blog vind je mijn evolutie,
ervaringen, indrukken, leuke ideeën... op muzisch vlak.

Misschien is dit ook een inspiratiebron voor
jou om muzisch aan de slag te gaan.

Veel plezier!



maandag 14 november 2011

Boekenactiviteit: De GVR


Op zondag 13 november 2011organiseerde de ouderraad van basisschool De Vlinderboom (Avermaat) een boekenactiviteit. Deze voormiddag stond in het teken van 'De GVR', een boek van Roald Dahl.


Vooraf aan de boekenactiviteit
De week voor deze activiteit prikkelde ik de leerlingen door enkele stukjes voor te lezen uit dit boek. Ik las het verhaal expressief voor en gebruikte prenten ter ondersteuning. Het verhaal zelf is nog te moeilijk voor de eerste graad. Maar door de woordenschat aan te passen of door het verhaal te vertellen, wordt het ook bruikbaar in de eerste graad.

Het doel
De ouderraad organiseerde deze boekenactiviteit enerzijds om ouders aan te zetten meer voor te lezen en anderzijds het boek te promoten aan de kinderen.

Het decor
De activiteit ging door in de turnzaal van De Vlinderboom. De zaal was helemaal omgetoverd tot de grot van de Grote Vriendelijke Reus. Er heerste een gezellige sfeer met theelichtjes, kussens...

Vertellen en voorlezen
De kinderen werden uitgenodigd op de kussen te gaan zitten. De ouders zaten achteraan in de zaal. De verteller, Carla, herhaalde het stuk dat ik in de klas al voorgelezen had. Ze gebruikte prenten en rekwisieten om haar verhaal te ondersteunen. Daarna kwam de voorlezer. Hij las een stukje voor uit het boek. De kleuters en de eerste graad waren sterker betrokken bij het vertellen dan bij het voorlezen, omdat de taal in het boek te moeilijk is voor kleuters en leerlingen van de eerste graad. Na elk stukje dat er verteld en voorgelezen werd, kwam er een activiteit.

De eerste activiteit: koken
De reus is verzot op fropskottel en snoskommer. Fropskottel is een zoete drank met bubbels waarvan je gaat flitspoppen (windjes laten). De leerlingen mochten deze lekkere drank zelf maken.
    
Fropskottel maken:
  1. Vul je glas tot de helft met Sprite of bruiswater.
  2. Doe enkele koffielepels gemixte kiwi in je glas.
  3. Voeg één pil Vitamine C toe.
  4. Roer deze geelgroene drank goed en smullen maar!
Ook snoskommer stond op het menu. Dit hapje maakten de kinderen met een stuk geschilde komkommer. Ook de pitten van de komkommer waren verwijderd. De kinderen mochten dit gat opvullen met een kerstomaatje, een popcorn, een beetje platte kaas of tonijnsalade.

De tweede activiteit: hindernissenparcours
Op de speelplaats had de ouderraad een hindernissenparcours opgesteld.
  1. Maak reuzenstappen van het ene matje naar het andere.
  2. Spring tot aan de bergen (picnicktafels).
  3. Klim over de bergen.
  4. Stap op de potten tot aan de basketring.
  5. Gooi de bal in de basketring (lagere school) of gooi de ring over de paaltjes (kleuters). Je mag 3 keer proberen.
  6. Slalom met een driewieler tussen de kegels.
De opdrachten waren doorgaans gelinkt aan het verhaal (reuzenstappen, bergen...). Het springen op de bal was voor kleuters nog te moeilijk. Ik zou een alternatief voorzien hebben (vb: een springbal).

De derde activiteit: zingen
Het reuzenlied werd aangebracht met enkele bewegingen. Deze bewegingen zorgden tevens voor tekstondersteuning (jongere kinderen). Op het bord was de tekst van het lied geschreven (voor de oudere kinderen).

De vierde activiteit: dromen in een pot
De kinderen mochten een mooie droom of wens tekenen op papier. Deze tekening werd in een confituurpot gestoken. Net als in het boek: de reus ving dromen en stopte ze in een pot om ze daarna in de slaapkamer van de mensen te blazen.

De slotactiviteit: ballonnen en trompetten
De leerlingen mochten een echte reuzennaam voor zichzelf bedenken. Deze naam werd op een papieren trompet geschreven. De trompet werd aan een ballon gehangen. Alle kinderen lieten op de speelplaats hun ballon de lucht in.

Muzische elementen
Drama/muzisch taalgebruik: De verteller vertelde het verhaal op een expressieve manier aan de hand van prenten en rekwisieten. Ook las de voorlezer het verhaal expressief voor. De leerlingen mochten voor zichzelf een reuzennaam bedenken. Een reuzennaam voor zichzelf bedenken.
Muziek: Het Reuzenlied
Bewegingsexpressie: De bewegingen bij het Reuzenlied.
Beeldopvoeding: Een mooie droom tekenen en bewaren in een confituurpot.

Enkele foto's

Geen opmerkingen:

Een reactie posten